Ζυγοστάθμιση

Τι είναι η ζυγοστάθμιση;

Όταν η μάζα του τροχού δεν είναι ομοιόμορφα κατανεμημένη κατά μήκος της περιφέρειάς του, κατά την κίνηση του οχήματος δημιουργούνται ταλαντώσεις. Οι ταλαντώσεις αυτές μεταφέρονται στην ανάρτηση και στο σύστημα διεύθυνσης.

Συνέπεια αυτού είναι για κάποιες ταχύτητες να δημιουργείται τρέμουλο («κοσκίνισμα») στο τιμόνι ή και σε όλο το αμάξωμα. Όσο μεγαλύτερη είναι η ανομοιομορφία, τόσο εντονότερο είναι το εμφανιζόμενο τρέμουλο.

Πέρα από τη δυσφορία που προκαλεί αυτό στους επιβαίνοντες, προκαλεί λόγω των συνεχών ταλαντώσεων και αυξημένη φθορά στα μηχανικά μέρη και στους συνδέσμους στο σύστημα του αυτοκινήτου, καθώς επίσης και αυξημένη και ανομοιόμορφη φθορά στα ελαστικά.

Το πρόβλημα λύνεται με την ζυγοστάθμιση των τροχών. Κατά τη ζυγοστάθμιση τοποθετούνται ειδικά αντίβαρα στην περιφέρεια της ζάντας του τροχού (ειδικό μηχάνημα υποδεικνύει την ακριβή θέση και το βάρος που πρέπει να τοποθετηθεί) με σκοπό η περιμετρική κατανομή της μάζας να γίνει και πάλι ομοιόμορφη.

Η ζυγοστάθμιση γίνεται είτε εκτός αυτοκινήτου (κάθε τροχός βγαίνει από το αυτοκίνητο και τοποθετείται στο μηχάνημα της ζυγοστάθμισης), είτε επί του αυτοκινήτου: το αυτοκίνητο σηκώνεται και το ειδικό φορητό μηχάνημα ζυγοστάθμισης τοποθετείται δίπλα στον τροχό. Το μηχάνημα δίνει κίνηση στον τροχό και υπολογίζει την ακριβή θέση και το βάρος που πρέπει να τοποθετηθεί.

Βασικές αιτίες απώλειας ζυγοστάθμισης :

  • Ένα αυτοκίνητο αν σταματήσει για πολύ χρόνο π.χ ξεφόρτωμα στην μεταφορά, επέρχεται μια ανομοιομορφία προσωρινή η οποία εξαφανίζεται ύστερα από ορισμένα χιλιόμετρα
  • Ξηρασία ύστερα από την υγρασία : Ένα αυτοκίνητο που θα σταθεί πολλές μέρες για επισκευή ή βάψιμο, οι μεταβολές της θερμοκρασίας θα προξενήσουν ανομοιομορφία στα ελαστικά.
    Το σημείο επαφής του πέλματος λόγω του βάρους και της χαμηλής πιέσεως χάνει την ελαστικότητα του και δύσκολα επανέρχεται στην κανονική του θέση.
  • Τοποθέτηση ελαστικού στη ζάντα : Το ελαστικό πάντοτε παίρνει τη φόρμα της ζάντας. Τυχόν στράβωμα της επιφέρει και στράβωμα του ελαστικού.
  • Τοποθέτηση (έδραση) της ζάντας στο μουαγέ : Κακό σφίξιμο ή κακό κεντράρισμα των κωνικών μπουλονιών αν και ο τροχός είναι ζυγοσταθμισμένος.
  • Φθορά λόγω ξαφνικού φρεναρίσματος : Αυτό προξενεί τοπική φθορά στο πέλμα. Αντικανονική φθορά λόγω ελαττωματικότητας του μπροστινού συστήματος: Η φθορά του συστήματος φρένων ή αζυγοστάθμηστος κεντρικός άξονας.

Η ζυγοστάθμιση των τροχών είναι απαραίτητη διότι:

  • εμποδίζει την ανώμαλη φθορά των ελαστικών
  • αυξάνει την χιλιομετρική απόδοση
  • εξασφαλίζει εύκολο τιμόνι και υψηλές ταχύτητες χωρίς παίξιμο του τιμονιού ή τρεμούλιασμα του αυτοκινήτου –
  • αυξάνει την πρόσφυση στις υψηλές ταχύτητες και εγγυάται ασφάλεια, άνεση, περιορισμό μηχανικών βλαβών και γενικά ευχάριστη οδήγηση.