Πότε θα πρέπει να αλλάξω τα ελαστικά μου;
Τα ελαστικά που ελέγχονται τακτικά, διαρκούν περισσότερο
Μια καλή ιδέα είναι να ελέγχετε τα ελαστικά σας κάθε εβδομάδα ως προς το βάθος σκαλίσματος και ως προς την κατάσταση του πέλματος, την πίεση του αέρα, τυχόν ζημιές στα πλευρά και κάθε είδους σημάδια ανομοιόμορφης φθοράς. Σε περίπτωση αμφιβολίας, αναζητήστε τη γνώμη ενός εκπαιδευμένου ειδικού για τα ελαστικά, ο οποίος θα είναι σε θέση να σας πει εάν το ελαστικό είναι κατάλληλο για περαιτέρω χρήση.
Έξι λόγοι για ν’ αλλάξετε τα ελαστικά σας
Καταλογογραφήσαμε έξι σημαντικούς λόγους, για τους οποίους θα πρέπει να σκεφτείτε σοβαρά ν’ αλλάξετε τα ελαστικά σας. Σε ορισμένες περιπτώσεις, ένα ελαστικό είναι δυνατόν να επισκευαστεί. Της επισκευής των ελαστικών πρέπει να προηγείται μια προσεκτική εξέταση όλων των επιφανειών του ελαστικού, εσωτερικά και εξωτερικά, από εκπαιδευμένο ειδικό. Το ξεμοντάρισμα του ελαστικού από τον τροχό είναι απαραίτητο, επειδή οι εσωτερικές ζημιές δεν φαίνονται ενώ το ελαστικό είναι μονταρισμένο.
1. Εάν υπάρχει διάτρηση
Τα σύγχρονα ελαστικά είναι πολύ στιβαρά και μπορούν ν’ αντιμετωπίσουν πολλά. Διατρήσεις, επίσης, μπορούν να συμβούν και συμβαίνουν. Ένας ειδικός στα ελαστικά πρέπει να ελέγξει το ελαστικό σας μετά από διάτρηση, ώστε να αποκαλυφθούν τυχόν κρυφές ζημιές που θα μπορούσαν να καταστήσουν το ελαστικό σας μη επισκευάσιμο.
Διαδικασίες ασφάλειας εάν σας τύχει διάτρηση ενώ είστε σε κίνηση:
Έχοντας πάντοτε ως προτεραιότητα την ασφάλειά σας κι εκείνη των επιβατών σας, σταθμεύστε έξω από το δρόμο, σε ασφαλές μέρος
Τοποθετήστε το σήμα στάσης
Σβήστε τη μηχανή και βάλτε χαμηλή ταχύτητα
Ανάψτε τα φώτα αλάρμ του αυτοκινήτου σας
Φορέστε ένα κίτρινο φλούο γιλέκο
Τοποθετήστε προειδοποιητικό τρίγωνο στο πλάι του δρόμου, 100 μέτρα πίσω από το αυτοκίνητο
Η ασφάλειά σας έρχεται πρώτη – πάντοτε ! Μικρά μυστικά που βοηθούν, για ν’ αλλάξετε ένα τρυπημένο ελαστικό
Φορέστε ένα ζευγάρι χοντρά γάντια
Στρώστε έναν σάκο σκουπιδιών στο πορτμπαγκάζ σας, στην περίπτωση όπου το ελαστικό που θα κατεβάσετε είναι λασπωμένο!
Βρείτε ένα σκληρό, επίπεδο στήριγμα, για να τοποθετήσετε τον γρύλλο σας, στην περίπτωση που το έδαφος είναι μαλακό, για να μη βουλιάξει στο χώμα ο γρύλλος.
Εάν είναι δυνατόν, γρασάρετε ελαφρώς τα σπειρώματα των παξιμαδιών του τροχού, για να υποβοηθήσετε την αφαίρεσή τους (Και η βαζελίνη και η κάποια κρέμα για τα χέρια, κάνουν δουλειά, στην ανάγκη).
Μετά την αντικατάσταση του τροχού, μην οδηγείτε πολύ γρήγορα, επειδή κατά πάσαν πιθανότητα ο νεοτοποθετημένος τροχός δεν θα έχει την κατάλληλη πίεση αέρα
Επισκεφτείτε το πλησιέστερο συνεργείο και γεμίστε το ελαστικό με αέρα στη σωστή πίεση
Τυχόν κακοβιδωμένα παξιμάδια του τροχού, υπάρχει κίνδυνος να κάνουν ζημιά στους δίσκους των φρένων ή στο σύστημα μονταρίσματος του τροχού
Χρησιμοποιήστε ένα κατάλληλο γαλλικό κλειδί, ώστε να είστε βέβαιοι ότι βιδώσατε με τη σωστή ροπή στρέψης τα παξιμάδια του τροχού.
Εάν δεν έχετε το κατάλληλο γαλλικό κλειδί, ή εάν βιδώσατε τα παξιμάδια του τροχού με το χέρι, πηγαίνεται σ’ έναν ειδικό για τα ελαστικά, να τα ελέγξει, όσο το δυνατόν συντομότερα. Έτσι θα έχετε εξασφαλίσει ότι εφαρμόστηκε η σωστή ροπή στρέψης.
Εάν τα παξιμάδια του τροχού είναι σωστά βιδωμένα, θα μπορούν επίσης εύκολα να αφαιρεθούν όταν πρέπει.
2. Όταν το επίπεδο φθοράς των ελαστικών σας χαμηλώνει προς το νόμιμο όριο
Μια καλή ιδέα είναι να ελέγχετε τακτικά τα ελαστικά σας για φθορά. Πώς όμως; Εδώ έχουμε έναν απλό τρόπο για να ξέρετε αν τα ελαστικά σας έχουν φθαρεί.
Ο έλεγχος δεικτών φθοράς πέλματος που βρίσκονται σε κάθε ένα από τα κύρια αυλάκια του πέλματος. Αυτοί οι δείκτες είναι μικρές ανυψωμένες επιφάνειες στο βάθος των αυλακιών του σκαλίσματος του πέλματος.
Εάν η επιφάνεια της γόμας του πέλματος είναι στο ίδιο επίπεδο με αυτές τις ανυψωμένες επιφάνειες, το βάθος σκαλίσματος στο πέλμα του ελαστικού είναι πολύ κοντά στο νόμιμο όριο του 1.6 mm. Ή και κάτω από αυτό! Η Michelin συνιστά θερμά να σκεφτείτε ν’ αλλάξετε τα ελαστικά σας πριν φτάσουν στο νόμιμο όριο σκαλίσματος. Μπορεί να μην παρέχουν πλέον επαρκή ασφάλεια και θα μπορούσατε επίσης να παρανομείτε.
Ακόμη κι αν το εναπομένον βάθος σκαλίσματος στο πέλμα είναι μεγαλύτερο από 1.6 mm, θα πρέπει να προσαρμόζετε την ταχύτητά σας και το στυλ οδήγησής σας στις εξωτερικές συνθήκες, ιδιαιτέρως σε βρεγμένους δρόμους.
Τα ελαστικά Michelin για Ψυχρό Καιρό (χειμερινά) έχουν το σχέδιο μιας ‘χιονονιφάδας’ για να εντοπίζονται οι πρόσθετοι δείκτες φθοράς πέλματος. Έχουν ύψος 4 mm. Για καλύτερη πρόσφυση στο χιόνι, και για φρενάρισμα και για ελκτικότητα, να αντικαθιστάτε τα ελαστικά σας για Ψυχρό Καιρό όταν το βάθος σκαλίσματός τους πλησιάζει προς το επίπεδο των δεικτών φθοράς σε σχήμα “χιονονιφάδας”.
3. Εάν το ελαστικό σας εμφανίζει σημάδια γήρανσης
Τα ελαστικά δεν έχουν προκαθορισμένη διάρκεια ζωής, Δεν έχει σημασία πότε έχουν κατασκευαστεί. Τα ελαστικά γερνούν, ακόμη και αν δεν χρησιμοποιούνται. Ακόμη κι αν χρησιμοποιούνται μόνον ευκαιριακά. Υπάρχουν πολλά φαινόμενα τα οποία επηρεάζουν τη ζωή ενός ελαστικού, όπως είναι η θερμοκρασία, η συντήρηση, οι συνθήκες αποθήκευσης και χρήσης, το φορτίο, η ταχύτητα, η πίεση, καθώς επίσης και το στυλ οδήγησης. Όλα αυτά έχουν μεγάλη σημασία σε σχέση με τη διάρκεια ζωής που μπορείτε να προσδοκάτε από τα ελαστικά σας.
Να δίνετε τακτικά προσοχή στα ελαστικά σας
Για τους λόγους αυτούς, συνιστούμε σε όλους τους οδηγούς να προσέχουν τακτικά την εξωτερική εμφάνιση των ελαστικών τους, για σαφή σημάδια γήρανσης ή κόπωσης. Σ’ αυτά μπορεί να περιλαμβάνονται κρακελαρίσματα στη γόμα της εξωτερικής πλευράς του πέλματος, στον ώμο, στη περιοχή στήριξης στη ζάντα, και επί πλέον παραμορφώσεις, κλπ. Η υπερβολική γήρανση των ελαστικών μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια πρόσφυσης. Επίσης συνιστούμε όλα τα ελαστικά, συμπεριλαμβανομένων και των εφεδρικών, να επιθεωρούνται τακτικά από έναν ειδικό των ελαστικών. Αυτός μπορεί να σας πει εάν είναι δυνατόν τα ελαστικά σας να συνεχίσουν να κυκλοφορούν ή όχι.
4. Εάν το ελαστικό σας έχει υποστεί ζημιά
Το ελαστικό σας μπορεί να υποστεί σοβαρή ζημιά εάν προσκρούσει σε κάποιο στερεό αντικείμενο πάνω στον δρόμο, όπως κράσπεδο, λακούβα, ή κοφτερό αντικείμενο. Κάθε ορατή διάτρηση, κόψιμο ή παραμόρφωση, πρέπει να εξεταστεί σε βάθος από κάποιον επαγγελματία του ελαστικού. Μόνον αυτός μπορεί να σας πει εάν το ελαστικό σας μπορεί να επισκευαστεί ή εάν πρέπει να αντικατασταθεί. Να θυμάστε, ποτέ να μη χρησιμοποιείτε ελαστικά με ζημιά ή ελαστικά που έχουν κυλίσει με τις ζάντες, χωρίς να ζητήσετε προηγουμένως τη βοήθεια ενός επαγγελματία. Διαφορετικά αυτό θα μπορούσε να έχει επίπτωση στην ασφάλεια των ελαστικών σας. Η επιθεώρηση από επαγγελματία είναι απολύτως αναγκαία επειδή οι τυχόν εσωτερικές ζημιές δεν είναι ορατές εν όσω το ελαστικό είναι μονταρισμένο στον τροχό.
Το ελαστικό είναι οριστικά μη επισκευάσιμο, στις εξής περιπτώσεις
Τρυπήματα στο πλευρό
Συρματόσχοινο τακουνιού ορατό ή στρεβλωμένο
Αποχωρισμός ανάμεσα σε γόμες ή λινά
Πτυχώσεις στις γόμες ή στα λινά
Ζημιά από υδρογονάνθρακες ή διαβρωτικές ουσίες
“Μουστάκια” ή στίγματα στην εσωτερική γόμα, λόγω κύλισης σε υποπίεση
5. Αν εντοπίζετε ανώμαλη φθορά
Ανώμαλη, ανομοιογενής φθορά του ελαστικού – τόπους τόπους, στο κέντρο, στις άκρες του πέλματος— συχνά υποδεικνύει μηχανικό πρόβλημα όπως ακατάλληλη ευθυγράμμιση των τροχών. Ή ένα πρόβλημα ζυγοστάθμισης, ανάρτησης ή μετάδοσης. Θα μπορούσε επίσης να είναι επειδή οδηγείτε με λάθος πίεση αέρα στα ελαστικά. Εάν εντοπίζετε ανώμαλη φθορά, επικοινωνήστε με τον ειδικό σας στα ελαστικά.
Για να προλάβετε την ανομοιογενή φθορά, να ευθυγραμμίζετε και να ζυγοσταθμίζετε τους τροχούς σας κάθε έξι μήνες. Αυτό επίσης θα παρατείνει τη διάρκεια ζωής του πέλματος και θα σας προσφέρει πιο άνετη οδήγηση. Ένας άλλος τρόπος να διατηρείτε το σκάλισμα του πέλματος των ελαστικών σας είναι να αντιμεταθέτετε τακτικά τους τροχούς σας
Συνηθισμένες αιτίες ανώμαλης φθοράς των ελαστικών:
Φθορά στο ένα άκρο: τροχός που δεν έχει ευθυγραμμιστεί ή ζυγοσταθμιστείl.
Φθορά και στα δύο άκρα: ελαστικό σε υποπίεση.
Φθορά κατά μήκος της κεντρικής επιφάνειας του ελαστικού: υπερπίεση.
6. Εάν τα ελαστικά δεν είναι κατάλληλα για το όχημά σας
Για καλύτερες συνολικές επιδόσεις, ο ίδιος τύπος ελαστικού θα πρέπει να χρησιμοποιείται και στους τέσσερεις τροχούς. Ελαστικά από διαφορετικές διαστάσεις, κατασκευαστές και στάδια φθοράς μπορεί να έχουν επίπτωση στο κράτημα και στη σταθερότητα του οχήματος.
Ποτέ μην συνδυάζετε μαζί ελαστικά radial και μη-radial
Επίσης, μην αναμειγνύετε ελαστικά radial και μη-radial πάνω σε ένα όχημα. Εάν η ανάμιξη των ελαστικών είναι αναπόφευκτη, ποτέ μην αναμειγνύετε radial και μη-radial ελαστικά πάνω στον ίδιο άξονα. Εάν δύο radial και δύο μη-radial ελαστικά είναι τοποθετημένα πάνω σ’ ένα όχημα, τα δύο radial πρέπει να τοποθετούνται στον πίσω άξονα και τα δύο μη-radial στον μπροστινό άξονα.
Υπάρχουν πολλοί τρόποι να βρείτε τα κατάλληλα ελαστικά για το όχημά σας. Εάν δεν είστε βέβαιοι με ποια ελαστικά θα εξοπλίσετε κατάλληλα το όχημά σας, χρησιμοποιήστε τον επιλογέα μας για ελαστικά. Συνιστούμε να αρχίσετε από το όχημα. Θα πρέπει επίσης να κάνετε αναζήτηση και ανά διάσταση ελαστικού ή με την ονομασία του ελαστικού Michelin. Όλα αυτά τα πράγματα θα επιδράσουν ώστε να καθοριστεί ο ασφαλέστερος τύπος ελαστικού για το αυτοκίνητό σας και θα συζητηθούν με τον ειδικό σας για τα ελαστικά.
7.Τι λέει ο νόμος ;
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να ανατρέξετε στην υπουργική απόφαση με αριθμό 79400/2490/89 σχετικά με τις επιτρεπόμενες αντικαταστάσεις ελαστικών
Επίσης νομοθετική πρόβλεψη υπάρχει για τον καθορισμό του βάθους του σκαλίσματος των ελαστικών ορισμένων κατηγοριών αυτοκινήτων σύμφωνα με την υπουργική απόφαση 32496/1558/2003 (ΦΕΚ Β` 847/27.06.2003).